Wanneer ik de vraag krijg of ik ervaring heb met capaciteitsmanagement is het antwoord: ja! Met als basis het geleerde in de diverse Lean trainingen. Beginnen met het in kaart brengen van de klantvraag om deze te vertalen naar een forecast. Na het analyseren van excel-sheets, datadumps en rapportages was er een forecast! Ondertussen is de druk op de afdelingen alleen maar groter geworden en dan hadden we alleen nog maar de basis van capaciteitsmanagement uitgevoerd. Nu moest de beschikbare capaciteit nog inzichtelijk gemaakt worden.
Tegenwoordig doe ik het anders. Ik begin met het in kaart brengen van de effectief bestede capaciteit als basis (zie stap 4 en 5). En dat op basis van de productiedata i.p.v. urenregistraties. Daarmee los ik het acute probleem op en zorg dat het capaciteitsprobleem niet groter wordt door tijd te besteden aan het bouwen van forecasts.
Door het kiezen van deze benadering los ik de problemen, veroorzaakt door capaciteitsissues, sneller op. Hierdoor blijft meer tijd over voor verbeteringen in het proces of voor een goede analyse en forecast om toekomstige problemen op te lossen of problemen te voorkomen.
Benieuwd naar de reacties van jullie die al op deze manier werken, en natuurlijk ook van degenen die een nog effectievere aanpak hebben.
Comments